Ulice Ochoty - Żwirki i Wigury




Franciszek Żwirko urodził się w 1985 roku w Święcianach (obecnie w granicach Litwy). Został powołany do armii w czasie I wojny światowej, ukończył szkołę oficerską w Irkucku, służył w piechocie. Służbę zakończył jako porucznik, walczył jeszcze w rosyjskiej wojnie domowej, która wybuchła po rewolucji październikowej. W 1921 roku emigrował do Polski, gdzie zgłosił się do służby w lotnictwie. Już w rok później służył w 1 Pułku Lotniczym w Warszawie. Ukończył szkoły pilotów w Bydgoszczy i Grudziądzu.
W 1929 roku Żwirko został oficerem łącznikowym przy Aeroklubie Akademickim w Warszawie, co  zwróciło jego uwagę na sporty lotnicze. Tam zaprzyjaźnił się też ze Stanisławem Wigurą, młodym konstruktorem z zespołu RWD. Razem startowali z powodzeniem w zawodach polskich i międzynarodowych. W 1932 roku zwyciężyli zawody samolotów turystycznych Challenge. Zdarzyło się to 28 sierpnia i właśnie tego dnia od dwudziestu lat obchodzimy Święto Lotnictwa Polskiego.

Stanisław Wigura
urodził się w Warszawie w roku 1901. Od zawsze zainteresowany był techniką i lotnictwem. Na Politechnice Warszawskiej, której był studentem, założył Sekcję Lotniczą Koła Mechaników, która konstruowała samoloty. W 1927 roku Wigura wraz z Rogalskim i Drzewieckim utworzyli zespół RWD, który w rok później zbudował pierwszy samolot – RWD-1, wyróżniony za oryginalną konstrukcję. Kolejne konstrukcje młodych mechaników były równie udane i co za tym idzie – wykorzystywane w sporcie lotniczym.

11 września 1932 roku, krótko po wygranej w zawodach Challenge 1932, Żwirko i Wigura lecieli na meeting do Pragi. W czasie wichury, która spotkała ich po drodze, samolot RWD-6 stracił skrzydło, obaj zginęli w katastrofie pod Cierlickiem Górnym koło Cieszyna na terenie ówczesnej Czechosłowacji.


Wyświetl większą mapę


A ulica Żwirki i Wigury...
- ulica została otwarta 24 sierpnia 1934, miała łączyć nowe lotnisko z miastem, w latach 1954-59 nazywała się Rokitnicką
- przy zielonej ulicy długiej na prawie 5 km znajdziemy między innymi budynki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Muzeum Wydziału Geologii UW, domy studenckie – Żwirek i Muchomorek, a tuż obok Klub Proxima
- gmachy Dowództwa Sił Powietrznych i kierownictwa Marynarki Wojennej (Żwirki i Wigury 103 i 105) są dziełami Rudolfa Świerczyńskiego
- aleja lipowa, która ciągnie się od pomnika Lotników do ulicy 17 stycznia jest prawnie chronionym pomnikiem przyrody – to około tysiąc drzew!
- na Żwirki i Wigury została wytyczona jedna z pierwszych w Polsce ścieżka rowerowa
- pomnik lotnika został odsłonięty przez marszałka Piłsudskiego, ale... na placu Unii Lubelskiej, przetrwał tam bombardowanie stolicy, a ostatecznie w 1943 roku został zdjęty przez siły okupacyjne (mimo protestów samych Niemców) i przetopiony, na pozostawionej granitowej podstawie Jan „Rudy” Bytnar i Jan Gut namalowali symbol Polski walczącej; po wojnie radni Ochoty zainicjowali odtworzenie zniszczonego pomnika, odsłonięcie miało miejsce w 1967 roku

---------
W cyklu Ulice Ochoty ostatnio pisaliśmy o:
- Ludwiku Krzywickim
- Zygmuncie Glogerze
- Ludwiku Pasteurze

Wszystkich opisanych patronów znajdziecie tu:
http://ochotanawolnyczas.blogspot.com/search?q=ulice+ochoty

Komentarze