Natalija Cernecova - Ekslibrisy

Warszawska Galeria Ekslibrisu zaprasza na wernisaż odbędzie się w środę 29 maja, o godz. 17.00 
Wystawę będzie można oglądać do 30 sierpnia 2013 roku w godz. 10-19 (pon.-pt).

Natalia Cernecova urodziła się 10 grudnia 1969 r. w Rydze (Łotwa).

Ekslibrisy (do dziś powstało ich 287) i grafiki tworzy od 1988 roku, głównie w technice akwaforty. Aktywnie uczestniczy w wystawach grafiki na całym świecie. Wystawiała swoje prace na indywidualnych wystawach w Niemczech, Włoszech i innych krajach. Jej prace zyskały uznanie na rozmaitych konkursach ekslibrisów i małej grafiki.
Urodziłam się 10 grudnia 1969 r. w Rydze (Łotwa) – nadmorskim mieście u wybrzeży Morza Bałtyckiego, w którym każdy okres historii pozostawił swoje ślady i gdzie spotykają się różnorodne style i kultury.

Ekslibrisy towarzyszą mi od najmłodszych lat, odkąd sięgnę pamięcią, ponieważ w domu mieliśmy znakomitą kolekcję ekslibrisów – niezbyt wielką, ale zawierającą odbitki o wielkiej wartości artystycznej. Widziałam je wszędzie wokół siebie – wklejone w książki, oprawione w ramki albo widniejące w katalogach. Te małe, a nawet maciupeńkie, bardzo ciekawe i tak różnorodne dziełka sztuki natychmiast przyciągnęły moją uwagę, więc nic dziwnego, że pewnego dnia postanowiłam stworzyć własny ekslibris. Pierwsze nieśmiałe i trochę niezdarne, ale bardzo poruszające i bliskie sercu rysunki-ekslibrisy powstały jako prezenty dla rodziców i przyjaciół przy różnych okazjach.

Zawsze lubiłam rysować, ale mimo to po szkole nie zdecydowałam się na edukację artystyczną. W 1987 r. zaczęłam studia na Uniwersytecie Łotewskim, na Wydziale Ekonomii i Bankowości. W 1989 r. po raz pierwszy wzięłam udział w tematycznym konkursie ekslibrisów. Jak dla każdego nowicjusza, tak i dla mnie bardzo stymulujące i przyjemne było oglądanie swoich prac w katalogu. Moje zainteresowanie tworzeniem ekslibrisów (początkowo były to rysunki piórkiem i tuszem, ale od 1991 r. przerzuciłam się na technikę trawienia) zaczęło gwałtownie się rozwijać i wkrótce ekslibris stał się moim ulubionym i najbardziej ekscytującym hobby. Tworzyłam ekslibrisy przez cały okres studiów, które ukończyłam w 1992 roku.

W roku 1990 miałam szczęście uczestniczyć w XXIII Międzynarodowym Kongresie Ekslibrisu w Moenchengladbach (Niemcy) – to było niezwykłe odkrycie! Te kilka dni, pełnych cennych spotkań i wspaniałych wrażeń, ukazało mi prawdziwy, przeogromny świat ekslibrisu. W pełnej przyjaźni atmosferze Kongresu miałam okazję osobiście spotkać kolekcjonerów i artystów z rozmaitych krajów. Byłam zaskoczona, że tylu ludzi na całym świecie tak samo jak ja interesuje się ekslibrisem! To niezapomniane doświadczenie stało się impulsem i inspiracją do dalszej twórczości, a jednocześnie czułam, że nie mam wystarczającej wiedzy. Aby więc rozwinąć zdolności artystyczne, rozpoczęłam studia w Szkole Sztuk Plastycznych w Rydze (1993-1996), gdzie nauczano wielu użytecznych przedmiotów. Nigdy nie przestałam się też uczyć samodzielnie, stale poprawiając technikę oraz odkrywając nieskończone możliwości technik trawionych. 
Opieram się na tradycjach klasycznych, ale traktuję je swobodnie. Moja ulubiona tematyka to: mitologia, muzyka, literatura, Włochy. Od 1988 r. stworzyłam 240 ekslibrisów i aktywnie uczestniczyłam w wielu konkursach ekslibrisu na całym świecie, a lista moich wystaw indywidualnych jest coraz dłuższa.

29 maja – środa
godz. 17:00
Warszawska Galeria Ekslibrisu

ul. Grójecka 109, "Pod Skrzydłami"

Źródło bpochota.waw.pl

Komentarze