Ulice Ochoty - Grzeszczyka


Szczepan Grzeszczyk urodził się w Warszawie pod koniec 1901 roku. Wojna polsko-radziecka zastała go jeszcze w gimnazjum, młody Szczepan już wtedy wstąpił ochotniczo do Wojska Polskiego. Służył w artylerii konnej, został odznaczony Krzyżem Walecznych za uczestnictwo w dziewiętnastu bitwach.
Od 1921 studiował na Wydziale Mechanicznym PW, podczas studiów pracował zgodnie ze swoimi największymi zainteresowaniami Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa. W 1926 przeniósł się z grupą kolegów na studia do Lwowa. Tam wstąpił do Związku Awiatycznego Studentów Politechniki Lwowskiej i wkrótce został jego wiceprezesem.

W 1928 roku postanowił odłożyć ukończenie studiów w związku z uzyskanym wsparciem i możliwością otrzymania od władz wojskowych samolotów w celu stworzenia Aeroklubu Akademickiego. Jeszcze w tym samym roku Grzeszczykowi udało się ustanowić dwa krajowe rekordy w długotrwałości lotu i wysokości przewyższenia. Od tamtej pory Grzeszczyk zajął się prowadzeniem szkoleń i kursów, projektowaniem samolotów i szybowców, które budował z grupą zapaleńców, a także biciem kolejnych rekordów. Jako jeden z pierwszych wykonał lot dookoła Polski na dystansie 3000 km.

W 1930 roku uzyskał dyplom na Politechnice Lwowskiej i powrócił do Warszawy, gdzie rozpoczął pracę kierowniczą w Sekcji Prób w Locie Instytutu Badań Technicznych Lotnictwa. Dał się tam poznać jako wybitny inżynier i świetny pilot. Z powodzeniem startował też w konkursach lotniczych. Od 1936 roku pracował w Państwowych Zakładach Lotniczych, pod jego kierownictwem powstały między innymi: PZL-37 ”Łoś”, PZL-50 ”Jastrząb”, PZL-38 ”Wilk”, PZL-45 ”Sokół”, PZL-48 ”Lampart”, PZL-46 ”Sum”, PZL-49 ”Miś”, PZL-44 ”Wicher”.

Po wybuchu II wojny światowej wyjechał do Francji, gdzie został powołany do polskiego dowództwa lotnictwa. Później służył w Wielkiej Brytanii w Polskich Siłach Powietrznych w Blackpool.
Po wojnie wyjechał najpierw do Argentyny, później do Stanów Zjednoczonych, gdzie znalazł zatrudnienie w firmie Piasecki Helicopter Co. Grzeszczyk był twórcą śmigłowcowego systemu trałowania min morskich, który wykorzystany został między innymi w Kanale Sueskim i Zatoce Perskiej.
Zmarł nagle w Waszyngtonie podczas podróży służbowej w 1967 roku.



W cyklu Ulice Ochoty ostatnio pisaliśmy o:
- Stefanie Bobrowskim
- Włodzimierzu Kołosie
- Władysławie Korotyńskim

Wszystkich opisanych patronów znajdziecie tu:
http://ochotanawolnyczas.blogspot.com/search?q=ulice+ochoty

źródło: samolotypolskie.pl

Komentarze